Jaguar XK120: Clark Gable autója

Jaguar XK120: Clark Gable autója

A Jaguar XK120 nem csupán egy autó, hanem egy legendás sportautó, amely a brit autóipar történetének egyik legszebb fejezete. 1948 és 1954 között gyártották, és a Jaguar első sportautója volt az SS 100 után, amelynek gyártása 1939-ben leállt. Ez a cikk bemutatja a XK120 történetét, technikai újításait és hatását az autóiparra.

A Jaguar XK120-at a londoni Autószalonon mutatták be 1948-ban, nyitott kétüléses formában. A célja kezdetben nem a sorozatgyártás volt, hanem inkább egy tesztjármű és bemutató autó volt az új Jaguar XK motor számára, amelyet William Heynes, a Jaguar főmérnöke tervezett. Az autó gyorsan szenzációt keltett, ami William Lyons-t, a Jaguar alapítóját és elnökét arra ösztönözte, hogy elkezdje a gyártását.

Az XK120 születése 1948-ra nyúlik vissza, amikor az első 242 példányt fából készült kerettel és alumínium panellel gyártották. Ezt követően, 1950 elején, a gyártás átváltott az 1 cwt (112 lb vagy 51 kg) nehezebb teljes acél karosszériára. A névben szereplő „120” arra utal, hogy az alumínium változat maximális sebessége 120 mérföld/óra (190 km/h) volt – ami abban az időben a világ leggyorsabb sorozatgyártású autójának számított. Érdekes tény, hogy az első sorozatgyártott példányt, a 670003-as chassisszámú autót Clark Gable-nek adták át.

Az XK120 három testvérváltozatban volt elérhető: egy nyitott kétüléses változat (az Egyesült Államokban roadster néven ismert), egy fix tetős kupé (FHC) 1951-től, és egy lehajtható kupé (DHC) 1953-tól. Az ’S’ előtaggal ellátott különleges felszereltségű roadsterek és fix tetős kupék korai gyártási példányok voltak, amelyeket lelkes autósok számára készítettek. Érdekes módon egy kisebb motorral rendelkező változatot is terveztek XK100 néven, de ezt végül törölték a gyártási folyamatból.

A Jaguar XK120 nemcsak megjelenésével hódított, hanem kiemelkedő teljesítményével is. 1949. május 30-án Belgiumban egy prototípus átlagosan 132.6 mph (213.4 km/h) sebességet ért el, miközben csak egy kis aerodinamikai szélvédő volt rajta. A francia Autodrome de Linas-Montlhéry pályán pedig nyitott XK120-asok átlagosan több mint 100 mph-t (160 km/h) futottak 24 órán keresztül. Az XF120-as fix tetős változata számos világsebességi rekordot döntött meg, hiszen egy héten át átlagosan 100 mph-t haladt.

A versenyzés terén is kiemelkedő sikereket ért el; az XK120 számos versenyt megnyert világszerte, így nem csoda, hogy sok autós rajongó szívébe belopta magát. A ritkaságuk miatt ma már különösen értékesek ezek az autók: például egy bal kormányos alumínium karosszériás roadsterért 2016-ban a Bonhams aukciós ház közel 396 ezer dollárt (302 ezer fontot) kapott.

A Jaguar XK120 acél vázszerkezete nagyrészt a Jaguar Mark V-ből származik, számos azonos alkatrésszel. A modell szívét egy innovatív 3.4 literes sorhatos XK motor adja, amely a maga idejében rendkívül fejlettnek számított. A motor alumínium ötvözetből készült hengerekkel és hemispherikus égésterekkel rendelkezett, amely lehetővé tette a magasabb teljesítmény elérését. A 160 lóerős teljesítmény már 80 oktános üzemanyaggal is elérhető volt, míg az Egyesült Királyság piacára szánt változatok alacsonyabb teljesítménnyel rendelkeztek a háború utáni megszorítások miatt.

1949 novemberében a Motor magazin különleges eseményre készült, amikor először tesztelte a Jaguar XK120 prototípusát, a 660001 alvázszámú autót, melynek rendszáma HKV 455 volt. Ez a jármű nemcsak az első prototípus volt, hanem a 1948-as Londoni Autószalon kiállítási modellje is. Az autó története különösen izgalmas, mivel a híres herceg, Bira is vezette a 1949-es Silverstone-i Autóversenyen.

A tesztelt XK120 M modellt 8:1-es kompressziós arány jellemezte, ami a teljesítmény szempontjából rendkívül fontos. Az aerodinamikai alsó burkolat és a felhúzott tetővel és oldalsó ablakokkal való futás hozzájárult az autó kiemelkedő teljesítményéhez. A Motor magazin tesztje alapján az autó legnagyobb sebessége 124.6 mph (200.5 km/h) volt, míg 0-60 mph (97 km/h) gyorsulása mindössze 10 másodperc alatt teljesült. A fogyasztás pedig kedvezőnek mondható volt, hiszen 19.8 mérföldet tett meg egy imperial gallon benzinnel (14.3 L/100 km; 16.5 mpg-US). Az autó ára ekkor £1263 volt, adókkal együtt.

 

 

Jaguar XK 120 Roadster (1951) - 1:24 méretarányos játékautó és modellautó - Bburago

A Bburago által gyártott Jaguar XK 120 Roadster modellautó rendkívül precíz kidolgozottsággal büszkélkedhet. Az autó nyitható ajtói lehetővé teszik a játékosok számára, hogy még közelebb kerüljenek az élményhez, miközben felfedezhetik az autó belső terét is. A modell mérete – 1:24 arányban – ideális választás azok számára, akik szeretnék bemutatni gyűjteményüket vagy egyszerűen csak szeretnének játszani vele.

A modellautók nem csupán játékok; sokan komoly szenvedéllyel gyűjtik őket. A Bburago Jaguar XK 120 Roadster tökéletes példa arra, hogyan lehet egy ikonikus járművet életre kelteni egy aprólékosan kidolgozott modell formájában. A fényes fényezés és az autentikus részletek – mint például a krómozott díszítések és az eredeti logók – mind hozzájárulnak ahhoz, hogy ez a modell valódi kincs legyen minden gyűjtő számára.

A Bburago Jaguar XK 120 Roadster nemcsak szórakoztató játékautó; ez egy olyan termék is, amely értéket képvisel. Az ilyen jellegű modellek gyakran idővel növelik értéküket, így remek befektetésként is szolgálhatnak. Ezen felül nagyszerű ajándékötlet lehet bármely autószerető számára.

Bburago márkás modellautók

Tartalomhoz tartozó címkék: Jaguar XK120

Kapcsolódó termékek

Jaguar XK 120 Roadster (1951) modellautó

nyitható ajtók

1:24 méretarányos

modellautó, játékautó

gyártó: Bburago

Kívánságlistára teszem
9.990 Ft